2012. január 20., péntek

Ázsián kívül terjeszkedne a kínai média, mely a hírvilág nagy nemzetközi szereplőivel, így a BBC-vel, a Reuters-szel és az al-Dzsazírával is felvenné a versenyt a jövőben.

A központi vezetés a jelenlegi ötéves terv ideje alatt (2011-2015) kiemelten támogatja a külföldön terjeszkedni kívánó hírügynökségeket, sajtótermékeket, valamint kiadókat - jelentette beCsen Jing-ming (Chen Yingming), a kínai sajtóhatóság, a GAPP nemzetközi osztályának igazgatóhelyettese január közepén. Számos projekt a fejlett országokat érinti, ám a központ törekvése, hogy a kínai média termékei a világ kevésbé fejlett részeibe is eljussanak. Kiemelt célpontot jelentenek az afrikai, latin-amerikai és a Kína szomszédságában fekvő országok - részletezte a tervet Csen. Kínának minél előbb a nemzetközi kulturális piac szereplőjévé kell válnia. A kelet-ázsiai ország jelenleg a világ második legnagyobb gazdasága, ám kiadványai javarészt határokon belül maradnak - sürgette a változást Vu Su-lin (Wu Shulin), a GAPP másik vezetője is. A terjeszkedés pedig mármeg is kezdődött. A kommunista párt szócsövének tartott People's Daily internetes ága 2008-ban Japánban, majd 2010-ben az Egyesült Államokban nyitott leányvállalatot, pozícióját hangsúlyozandó utóbbi esetben a New York-i Empire State Building 30. emeletén.


A Hszinhua hírügynökség kevéssel több, mint 30 fős induló csapatának 2011 végén a Brodway-n vásárolt irodát, a szomszédos Times Square-en pedig egy 20 méteres óriáskijelzőn népszerűsíti logóját. A hírügynökségnek Kairóban és Hongkongban van központja, ezen túl világszerte 107 nemzetközi irodát tart fenn. A China Daily szintén tavaly nyitott új irodát New York-ban, előtte pedig Washingtonban és Londonban tett hasonlóképp. A kínai sajtóértesülések szerint a központi és egyben legnagyobb állami televízió társaság, a China Central Television (CCTV) is az amerikai piacot célozta meg, s indulásnak 50-80 fős stábot toborozva idén vagy jövőre kezdené meg a munkát az Egyesült Államokban. Ugyancsak idei terv a CCTV részéről, hogy műholdas televízióadást indítson Afrikában, ahol a Hszinhua hírügynökség hasonló lépésével már tízmilliókat ültet naponta képernyő elé. Idén a New York-i lakosok is bővíthetik Kínával kapcsolatos tudásukat, a következő hetekben debütál ugyanis a városban egy 24-órás kínai nyelvű adó, mely híradásokat és szórakoztató műsorokat sugároz majd. meg is kezdődött. A kommunista párt szócsövének tartott People's Daily internetes ága 2008-ban Japánban, majd 2010-ben az Egyesült Államokban nyitott leányvállalatot, pozícióját hangsúlyozandó utóbbi esetben a New York-i Empire State Building 30. emeletén.

Kisebb médiatársaságok, mint például a Caijing Magazine szintén megvetették a lábukat az amerikai metropoliszban. Ez utóbbi egy jórészt független kiadvány, amely gazdasági-pénzügyi kérdésekkel foglalkozik. New York-i képviselője, Yu Wang szerint további terjeszkedés is tervbe van véve, hiszen a helyi tőzsde működésével kapcsolatos beszámolókra például komoly igény mutatkozik.

E kínai társaságoknak a velük együttműködő újságírók és tanácsadók szerint még sokat kell fejlődniük ahhoz, hogy a Reutershez vagy a CNN-hez mérhető teljesítményt nyújtsanak. Mindazonáltal komoly ambíciókkal rendelkeznek a tekintetben, hogy ne csak Kínában, de a világ más tájain is beszámoljanak az amerikai hírekről.

A kulturális deficit leküzdése, s a "kínai látásmód"közelebb hozatala évek óta napirenden van Kínában. Ennek fontosságáról értekezett, Hu Csin-tao (Hu Jintao) államfő az idei év első napjaiban, aki a kínai kultúra nemzetközi színtéren való terjesztését, a Nyugathoz való felzárkózást hangsúlyozta.

http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=22818

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203735304577165402805729994.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése